Ingenting Att Förlora

Något sen recension

LINDA BENGTZING
INGENTING ATT FÖRLORA ¤¤¤¤¤

När jag första gången hörde att Bengtzing skulle ställa upp i MF skrattade jag gott. Det var i samma veva hon i Ordjakten (som alltid stod på på jobbet) tackade för sig för att några dagar senare tävla med Alla Flickor. Jag och kollegan RÅ; "Nämen gumman, om ett par veckor är du tillbaks i rutan igen när det inte blev någon karriär". Inte för att vara elaka utan för att hon verkade så naivt rar och hungrig på livet. Och jag gillade aldrig Alla Flickor även om Lindas pipa imponerade. När jag sedan ett år senare hörde Jag Ljuger Så Bra på radio samma dag som hon på nytt skulle tävla i MF började jag gråta för jag tyckte texten var så bra (och den passade så väldigt bra in i min livssituation just då). Så hur var albumet då? För det första; bra att ingen skiva hastades fram redan förra året. Men blandat - kanske lite väl så - är det. Ungefär så här;

01 INGENTING ATT FÖRLORA
Det börjar i högt tempo och titelspåret kan nog sammanfatta det något splittrade albumet rätt bra; gitarrer, en synthslinga någonstans i bakgrunden och rejäl refräng. Helt okej.
02 JAG LJUGER SÅ BRA
Årets MF-bidrag är ju en så kallad riktig schlager (med ett enormt S). En klassiker redan samma kväll Bengan så strålande framförde den och gick bums till final. Catchy melodi och underbar text.
03 KAN DU SE
Lite rockigare tongångar. Inte min kopp te men passar Lindas röst. Och hennes rockiga klänning på det snygga omslaget.
04 HIMLEN ÄR DU
Dags för en finstämd ballad helt i min smak. Vill höja volymen och sjunga med fast ingen hör.
05 MEDAN DU SOV
Låter som något Sara Löfgren kunde ha gjort. Poplåt med feta gitarrer i bakgrunden. Mycket bra. Något överraskande text.
06 ALLA FLICKOR
Har aldrig gillat den men mitt ogillande har trubbats av lite för varje gång Alla Flickor spelats på krogen (och det är ju ett gäng gånger). Lite för umpa-umpa för min smak.
07 HAN ÄR MIN
Gillar inte den här heller. På tok för umpa-umpa och låtar i marchtakt irriterar mig. Visst; ge mig en bag-in-box och spela denna så ja - då kommer jag att tokdigga.
08 ETT ÖGONBLICK
Andra finstämda balladen och jag är hemskt svag för dessa nostalgiska stycken (mitt finska arv, antar jag). Ljuvlig!
09 VAD HÄNDE SEN
Låten börjar lugnt och fint men brister snart ut i en fet refräng med skrikiga gitarrer i bakgrunden. En av mina favoriter på albumet.
10 DIAMANTER
Uppföljaren till Alla Flickor låter ju som vi alla vet ganska precis som föregångaren - men är ändå i mitt tycke så oändligt mycket bättre. På hög volym på vilken förfest som helst. Än idag.
11 VEM
Lugnare låt. Lik Ett Ögonblick, men en blek kopia. Hoppar över.
12 NU KOMMER JAG TILLBAKS
Samma stuk som titelspåret. Helt okej.
13 INGENTING ÄR STÖRRE
Duett i midtempo. Okej, men inget jag spelar på repeat.

Sammanfattningsvis; schlager eller poprock? Lite för spretigt men ändå tre glada rockklänningar från mig.

Tags:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur