Dagens lärdom

Kanske var det trots allt något jag åt. Kanske inte. Men jag har varit så oerhört illamående sedan jag kräktes på jobbet. Är det något jag ogillar att göra så är det just det.
Dessutom har jag sån vidrig ångest. Jag letade efter ett papper men hittade istället en bunt som skulle användas som "bevismaterial" i en grej för några år sedan. Något jag försökt förtränga så gott jag kunnat men det kommer upp till ytan mellan varven. Som i fredags när jag skrev ett fylleinlägg som tack och lov bara RSS-läsarna av denna blogg hann ta del av. Så kan det gå. Usch.

För övrigt ska jag sluta utföra mina arbetsuppgifter med glans. Jag ska knappt göra det jag får betalt för att göra eftersom det verkar paya off bättre. Man hoppas in i det sista på att ens chefer ska ha koll på vad man gör och hur man gör det men dessvärre är det inte så. Om ingen ser vad man gör, gör man då något överhuvudtaget? Rent hypotetiskt?
Man får t ex stanna kvar efter ett möte för att få en tillsägelse om att man inte utfört en syssla som andra på samma möte just uttryckligen sagt sig strunta i. Kruxet i det hela var att för att ens kunna utföra denna syssla var man tvungen att göra den strax f ö r e arbetstid (då det ej registrerades). Vilket var vad jag + några till få ansvarsfulla gjorde. Vilket alla visste. Utom cheferna.
Dessutom får man en tillsägelse för att man dag två gör vad man dag ett blev tillsagd att göra. Vilket så klart leder till att man dag tre inte har en aning om vad som förväntas av en - och mesig som man är gör man då allt man kanske eventuellt kan väntas göra + gärna lite till (initivativförmåga) medan andra gör absolut ingenting. Vilket i sin tur leder till att man blir ifrågasatt; "varför gjorde du alla de sakerna?" medan de som inte gjorde någonting alls inte får frågan "varför gjorde du absolut ingenting överhuvudtaget?"

Och lita inte på en muntlig överenskommelse. Aldrig. Tro inte att någon vill dig väl eller bryr sig. De vill bara att du ska stanna så långt ner i hierarkin som möjligt - knäpptyst hårt arbetande för minilön och noll framtidsutsikter tills du går i pension.

Men å andra sidan skyller jag inte på någon annan än mig själv eftersom jag är så jävla korkad att jag tror att rätt är rätt och fel är fel. Nu är dock måttet rågat. Dessvärre är jag inte en sån som "klättrar uppåt och sparkar neråt" men ta mig tusan - om jag inte kan sparka ska jag åtminstone inte lyfta ett finger för att någon ovanför mig ska få ett bättre liv.
Annars går jag under.

Och imorgon är det jag som stannar hemma från jobbet.

Kommentarer

X Man sa…
Kram på dej... hoppas du mår bättre efter ett tag. Det var skrämmande att läsa, och blev lite räddare när jag märkte att detta delvis stämmer på mej också...

Ta en drink eller två och försök glömma det onda för en tid...
Anonym sa…
Stanna hemma i morgon och fundera över din situation. Sedan tar du dig i kragen och gör en lista med de saker som gjort dig upprörd och tar med dig den till chefen och talar om vad du tycker. Vill du inte gå själv så ta med dig Patte eller någon annan. Ligg inte kvar och låt dem trampa på dig igen!! Du är värd mycket mer än så. Du är bäst!!
eurofivestar sa…
Chefer är verkligen inte kul. Jag känner igen mycket av det där, och till slut så har jag nog kommit fram till att det smartaste sättet att hantera kommunikation med chefer är via e-post. I alla fall i viktiga ärenden. Då har man allt på svart och vit.
Hoppas allt reder ut sig till slut, i slutändan så kan man bara ta hand om sig själv. Och det är det absolut viktigaste i livet.
Annars blir man som hon här:
http://www.youtube.com/watch?v=EQ5Rm_Orn_k
OK det är inget nytt. Men det hjälper i a f mig när jag har haft en sådan dag.

Eller så kan du alltid försöka med lite Catherine Tate.
http://www.youtube.com/watch?v=ncirovhlQcw
Anonym sa…
Otroligt kränkande!
Det jag skulle göra i din situation är att tänka över vad som hänt och varför. När du smält det som hänt en smula bokar du en tid med din chef. Blir mer formellt om du avtalar tid. Berätta om din upplevelse och varför du känner dig kränkt. Alltså din upplevelse och inte hävda att den är något annat än din upplevelse...för den kan någon aldrig hävda vara fel.

När du haft samtalet med din chef ska du fundera på om du vill stanna eller inte, men inte förr.

Det du inte ska göra är att stanna hemma från jobbet, för då har du tappat dina chanser till upprättelse. Att utebli från jobbet är en alvarlig sak som du bara kan förlora på.


Lycka till!
Hagge
Aronson sa…
Jag vill absolut inte förringa dina problem, de är allvarliga nog. Men tyvärr är det inte bara din arbetsplats det är så på. Det gäller på många ställen.

Själv har jag till exempel vidriga erfarenheter från min förra arbetsgivare. Där folk blev kallade fruktansvärda saker av vår högsta chef. Och där jag blev rejält utskälld ett antal gånger, av de mest märklga orsaker.

Så tyvärr: bit ihop och sök dig därifrån - och hoppas att det är bättre på nästa ställe...
Ninde sa…
Håller med rille, stanna hemma o fundera du. *Krya på kram*
Nisse sa…
Oj vad jobbigt, vilket elände. Vad ska man säga, du får ju en massa goda råd från folk som nog är bättre bevandrade i sånt här än vad jag är. Men det viktigaste är att du mår bra och att du gör det som får dig att må bra. Kanske är det jobbigare först men i slutänden så får det dig att må bättre. Men exakt vad det är du ska göra det vet du nog bäst själv. Det är inte fel att stanna hemma för att komma tillrätta med vad man känner och det är inte fel att bli arg och säga ifrån.

Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur