ESC 2007 Semifinalen

Nu så. Semifinallåtarna är genomlyssnade och betygsatta. Såga mig gärna. Som jag alltid sagt är jag inte känd för min goda smak.

1. BULGARIEN – Elitsa & Stoyan ”Voda”
*****
Lovely! Härligt knäpp låt och trummor tröttnar jag aldrig på.
2. ISRAEL – Teapacks ”Push the button” *****
Alltså. Jag är ledsen. Men jag älskar den. Hatade den dock när jag via herr Israel hörde den första gången (han tycker för övrigt den suger fett) men nu blir jag bara glad av låten. Dessutom är rap på hebreiska oerhört HOT! Israel är för mig vad Turkiet (Athena "For Real") var 2004; låten jag inte vill gilla men inte kan värja mig mot.
3. CYPERN – Evridiki ”Comme ci, comme ça” *****
Jo, den är ju fin. Men den saknar något för att tilltala mig på riktigt. Låten mal nog på lite för mycket.

4. VITRYSSLAND – Koldun ”Work your magic” *****
Snygg låt men jag har en smula svårt för sångaren. Det stör mig dessutom att han kör refrängen två gånger redan i början.
5. ISLAND – Eirikur Hauksson ”Valentine lost” *****
Jag gillar inte den här typen av låtar. Att den är melodiös är bra. Men den säger mig inte mycket. Om ens något.
6. GEORGIEN – Sopho Kalvashi ”Visionary Dream” *****
Underbar. Lite t.A.T.u, lite Björk, lite Madonna. Woohoo!
7. MONTENEGRO – Stevan Faddy ”Ajde kroči” *****
Väldigt dålig helt enkelt.
8. SCHWEIZ – DJ Bobo ”Vampires are alive” *****
Gamla goa Kimman skulle älskat denna låt. Tycker refrängen är lite trevlig men... inte tillräckligt stark. Tycker inte om vampyrtemat heller.
9. MOLDAVIEN – Natalia Barbu ”Fight” *****
Den här gillar jag. Speciellt det gapiga partiet som följs av tonartshöjningen. Då ryser jag lite.
10. NEDERLÄNDERNA – Edsilia Rombley ”On top of the world” *****
Jag som gillade Hemel En Aarde så mycket 1998 hade vissa förhoppningar här men denna låt är ju verkligen intetsägande.

11. ALBANIEN – Frederik Ndoci & Aida ”Hear my plea" *****
Jag brukar gilla Albaniens låtar men i år gör jag det icke. Gnällig gubbe. Stråkarna gillar jag dock så klart. Därav den ensamma lila stjärnan ovan.
12. DANMARK – DQ ”Drama Queen” *****
Jag vill ju vara överraskande och inte så förutsägbar men jag kan inte hjälpa det. Jag kan inte värja mig mot denna. En dragdonna sjunger en melodi vid namn "Drama Queen". I am sorry but I am in love. Första riktiga poprefrängen hittills, känns det som. Lite spontant så där.
13. KROATIEN – Dragonfly feat Dado Topic ”Vjerujem u ljubav" *****
Kroatien är ett av mina favoritländer i ESC. De har nästan alltid bra låtar och ofta en melankolisk känsla som tilltalar mig. Den här är ganska bra (om man bara lyssnar). 80-talsgitarrerna drar dock ner betyget.
14. POLEN – The Jet Set ”Time to party” *****
Polackerna skickar ofta en rolig, mer eller mindre udda, låt. Den här gillar jag. Dock klarar jag inte av låtar med rader som innehåller ordet "party". Det blir bara b.
15. SERBIEN – Marija Serifovic ”Molitva” *****
Lite besviken. Men kanske kan jag lära mig att gilla den här balladen.
16. TJECKIEN – Kabát ”Malá dáma” *****
Helt enkelt värdelöst.
17. PORTUGAL – Sabrina ”Dança conmigo (Vem ser feliz)” *****
Äntligen lite dansanta latinska rytmer från Portugal. Blek låt dock.
18. FYR MAKEDONIEN – Karolina Goceva ”Mojot svet” *****
Jag gillar teatraliska Karolina men den här gången gör låten inget större intryck på mig.
19. NORGE – Guri Schanke ”Ven a bailar conmigo” *****
Visst svänger det lite mellan varven men sångerskan går mig på nerverna.
20. MALTA – Olivia Lewis ”Vertigo" *****
Helt okej. Berör mig dock inte särskilt mycket.
21. ANDORRA – Anonymous ”Salvem el món” *****
Jag har gillat alla låtar från Andorra. Dock är det stopp med det nu.
22. UNGERN – Magdi Rúzsa ”Unsubstantial blues” *****
Jag hatar allt med den här låten.
23. ESTLAND – Gerli Padar ”Partners in crime” *****
Oerhört intetsägande och ospännande.
24. BELGIEN – The KMG’s ”Love power” *****
Jag gillar inte den här typen av musik alls. Men jag önskar Belgien lycka till eftersom de floppat med så bra låtar på senare år.
25. SLOVENIEN – Alenka Gotar ”Cvet z juga” *****
Gapig, malande låt. Ingenting för mig. Dock finns en melankolisk känsla som ger dängan en ensam lila stjärna.
26. TURKIET – Kenan Doğulu ”Shake it up şekerim” *****
Första femman! I love this one. Refrängen är så het! "I've got lot's of candy for you". Yeah, come to daddy.
27. ÖSTERRIKE – Eric Papilaya ”Get a life, get alive” *****
Den tar sig. Efterhand tappar låten gubbrockskänslan och då blir det en stark två.
28. LETTLAND – bonaparti.lv ”Questa notte” *****
Vad är det för nördiga gubbar? Jeans borde dessutom förbjudas på en ESC-scen.

Fem favoriter:
* Turkiet
* Bulgarien
* Danmark
* Israel
* Georgien

Kommentarer

eurofivestar sa…
Jag föredrar bryggan i Turkiet "Loveydovey, loveydovey all the time, I got lots of candy to make you mine".
Det är nog första gången jag hört "Loveydovey" I en låt på c:a 45 år. Och jag undrar också om han är verkligen så liten som det verkar, typ 1.52.
Annars, nja, jag kan inte gnälla på någon annans musiksmak för min suger något fruktansvärt.
Men!
Danmark!?!
Israel!?!
:-O
Ponte sa…
Det verkar som om du tappade modet vid låt 15 eller också har man medvetet lagt in en svacka...

Jag håller med om Danmark, den är succe varje gång jag hör den i en bar i Köpenhamn. Hoppas den kommer till finalen...
Kim da Costa sa…
Euro - "Min suger något fruktansvärt" - Hahaha. I think I love you.
Ponte - Nej då. :) Jag hade paus och allt ju. Det blev bara så mycket sämre...
Jerry sa…
2 av 5...inte godkänt, Kimpan! (;-)
Kim da Costa sa…
J - Haha. Hahaha. :D

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur