Och så tar vi tillbaka flaggan från nynassar och nationaldemokrater

Idag firar vi landet vårt. Jag har alltid haft lite svårt för patriotism och nationalism och nationer i allmänhet men har hängt ut en flagga på balkongen (på samma sätt som jag hänger ut regnbågsflaggan vissa dagar varje år). Är, som ni kanske förstått vid det här laget, inte så mycket för traditioner utan skapar helst mina egna. Här är några punkter värda att fira en dag som denna:

Idag firar jag att jag bor i en del av världen...
- som är fri
- där folk i allmänhet är relativt liberala och öppensinnade
- där vi har en ombudsman mot diskriminering pga sexuell läggning
- där vi sedan länge är miljömedvetna
- som har fyra härliga årstider
- där vi har en massa god utländsk mat...
- ...och andra bra utländska saker
- där kyrkan är separerad från staten
- där kranvattnet är drickbart
- där våra grannländer är våra vänner (inga misslier kommer farande om nätterna)
- där Melodifestivalen är det mest sedda TV-programmet

Och en massa andra bra saker. Det finns många dåliga också men dem tar vi en annan gång.

Happy 6 juni!

Kommentarer

Ponte sa…
Det är skönt att slippa missilerna som kommer in över Öresund på nätterna...
Kim da Costa sa…
Ponte - Ni har det inte lätt där nere!
Anonym sa…
Patriotism... usch!
eurofivestar sa…
Bra lista! Jag "lånar" den :)
Kim da Costa sa…
Honk - Ja verkligen. Ogillar framförallt sån där töntig hemortspatriotism. Tvi vale.
Euro - Allt som är mitt är ditt. (Gäller även eventuell klamydia.)
eurofivestar sa…
Men du har just testat dig jo ;-)
Have you been so busy since then? haha
Kim da Costa sa…
Euro - Oops! I forgot! No worries then.
Anonym sa…
Bra lista. Diggar särskilt den nedersta punkten. ;D

Men jaa. Hemortspatriotism är kanske det värsta som finns. Jag blev nästintill mobbad för att jag hejade på Erik och inte Norrbottenssonen Markus i Idol... Det är HELT galet. Snacket på stan gick ungefär så här: "Nå jo, jag hejar som på Markus för han ä ju från Nårrbåtten." Sköööönt att jag flyttar härifrån om en vecka. ;)
Nisse sa…
Du är underbar Kim! Du kan se det viktiga, sammanhangen och livets njutningar. Perfekt!

Önskar dig en fantastisk dag.
Anonym sa…
Åh håller med dig och Honken. Usch för såndär patriotism.. men mf är ju ljuvligt, det vet vi =)
Kim da Costa sa…
Nisse - Tack! Du gör mig glad.
Tennis - Kan bara hålla med. :)
Kim da Costa sa…
Ellen - Ja! Det är verkligen HELT wacko!

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur