ESC - Finalen


SCHWEIZ


Six4One
If We All Give A Little
¤¤¤¤¤


Vi inleder med denna ihopkrafsade grupp bestående av sex ynglingar från sex olika europeiska länder; däribland svenske fjollan Andreas Lundstedt. Raffe Siegel har knåpat ihop en typisk Raffe-melodi som jag trots den inställsamma texten gillar att nynna med i.


MOLDAVIEN


Arsenium feat. Natalia Gordienko and Connect-R
Loca
¤¤¤¤¤


På skiva - innan jag såg dem live - gillade jag denna reggea-rap-låt. Tycker refrängen svänger men rappen - hallå - är patetisk och får det att krypa likt ilskna ormar i kroppen.


ISRAEL


Eddie Butler
Together We Are One
¤¤¤¤¤


Min hatlåt; bedrövlig soulig ballad med "vokalist". Ogillar hans röst. Ogillar melodin. Ogillar texten. En nolla.


LETTLAND


Cosmos
I Hear Your Heart
¤¤¤¤¤


Denna acapellalåt framförd av gossar har en småtrevlig melodi men jag ogillar helheten skarpt. Lite jazzigt och hemskt. Nolla.


NORGE


Christine Guldbrandsen
Alvedansen
¤¤¤¤¤


Denna etnolåt kändes till en början väldigt blek men den har vuxit rejält hos mig. Ganska vacker och Norge skulle kunna skrälla.


SPANIEN


Las Ketchup
Bloody Mary
¤¤¤¤¤


Å, jag gillar nästan alltid Spaniens låt och denna svala ketchuplåt är inget undantag. Det ska dessutom flirtas med gaypubliken i uppträdandet.


MALTA


Fabrizio Faniello
I Do
¤¤¤¤¤


Jag tycker den maltesiska Fame-låten är rätt tragisk. Man får inte sjunga textrader som; "I love you lika a fool". Men efter ett glas eller två kommer jag dansa loss som alltid till sådana här låtar.


TYSKLAND


Texas Lightning
No No Never
¤¤¤¤¤


Rednex tyska kusiner framför en poppig countrylåt som jag diggat sedan dag ett. Very catchy. Finfin refräng. Äntligen kan Tyskland skrälla.


DANMARK


Sidsel ben Semmane
Twist Of love
¤¤¤¤¤


Jag hatar den här låten. Tycker den är riktigt pissusel. Hemsk. Tvi.


RYSSLAND


Diman Bilan
Never Let You Go
¤¤¤¤¤


Jag pendlar mellan en trea och fyra. Han är bra live, därför blir det det högre betyget. Bra radiolåt med rysk casanova.


MAKEDONIEN


Elena Risteska
Ninanajna
¤¤¤¤¤


Bortsett från "come on boy"-introt tycker jag den makedonska Ruslana/wanna be-R&B-låten shejkar ordentligt.


RUMÄNIEN


Mihai Traistariu
Tornero
¤¤¤¤¤


En klubblåt vi hört o så många gånger förr. Segertippad men jag tror nog att det blir topp 5, dock inte seger för den tre äpplen höga rumänen. Han sjunger bra men verkar lite ointressant.


BOSNIEN HERCEGOVINA


Hari Mata Hari
Lejla
¤¤¤¤¤


Den är fin. Men inte lika fin som originalet Lane Moje. Kommer få en massa röster och jag tror den vinner.


LITAUEN


LT United
We Are The Winners
¤¤¤¤¤


Dessa pajasar som seglade vidare från semifinalen borde spärras in. Töntigt är bara förnamnet.


STORBRITANNIEN


Daz Sampson
Teenage Life
¤¤¤¤¤


Gubben som sägs ha lägrat en oerhörd mängd donnor rappar loss i något som påminner om den där Coolio-låten från slutet av 90-talet. Trevlig refräng men jag höjer ett varnande peddo-finger. Att han fått alla de där damerna på rygg måste betyda att han är väldigt välutvecklad för snygg är han icke.


GREKLAND


Anna Vissi
Everything
¤¤¤¤¤


Den är fin men jag börjar tröttna lite efter att ha spelat den flitigt den senaste månaden. Vi får se om det räcker.


FINLAND


Lordi
Hard Rock Hallelujah
¤¤¤¤¤


Monstren gör en härlig Alice Cooper-smakande låt med ljuvlig schlagerrefräng och Finland får sin bästa placering någonsin. Älskar den.


UKRAINA


Tina Karol
Show Me Your love
¤¤¤¤¤


Väldigt rapp låt i något störande tempo men med mycket effektiv refräng. Kan skrälla rejält. Fi sångerska. Ärtig och alert.


FRANKRIKE


Virgine Pouchin
It Était Temps
¤¤¤¤¤


Jag som gillar franska smöriga ballader är sur som få på fransmännen som gång på gång de senaste åren skickat bleka, intetsägande låtar till ESC. Skärpning! Det här är allvar!


KROATIEN


Severina
Moja Stikla
¤¤¤¤¤


Fröken Severina ser ut som en ond transa och låten är så hemsk att den blir bra. Omöjlig att motstå. Ett hopkok av det mesta.


IRLAND


Brian Kennedy
Every Song Is A Cry For Love
¤¤¤¤¤


Den irländska låten är återigen o så trist och framförs av en dito sångare. Melodin är det inget större fel på - bara tråkig.


SVERIGE


Carola
Invincible
¤¤¤¤¤


La Carola är bra som alltid på scen och om européerna inte är för trötta på våra schlagers kan det gå riktigt bra.


TURKIET


Sibel Tüzün
Süper star
¤¤¤¤¤


En av mina favoriter. Tycker den är galet bra. Och kul. Och tonartshöjningen är fabulös live.


ARMENIEN


Andre
Without Your Love
¤¤¤¤¤


Tråkig sångare framför inte direkt dålig men tråkig låt. Noll charm.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur