Pernilla


Pernilla har väl talat om sin popcomeback sedan hon vek ut sig i Café cirka år 2000. Jag var ett stort Pernilla-fan på åttiotalet men nu när hon släpper ett album känns det lite som; "vem köper ett Pernilla Wahlgren-album?". Har hursomhelst lyssnat igenom det ett par gånger, så here goes.
01 SAY SAY SAY
Helt okej radiopop men å, vad jag hoppades förgäves på en tonartshöjning!
02 COME INSIDE MY WORLD
Trist radiopop som låter som något Charlotte Perrelli ratat. Man kan nästan höra hennes röst.
03 DON'T SAY GOODBYE
Här låter det Da Buzz. Rätt svängigt.
04 BRIDGE TO HIS HEART
Det här är bedrövligt tråkigt. Ska vara något slags 60-talssväng. Men nej.
05 TALKING TO AN ANGEL
Singeln som kom för ett bra tag sedan. Denna gillar jag. Mycket. Simpel men svängig.
06 I WANT YOU TO HOLD ME
En Charlotte Perrelli/Nina & Kim-ballad. Eller snarare en låt de dissade. Pernilla tackade dessvärre ja.
07 ALWAYS BE YOU
Här är det lite Friendsvarning. En sådan där trist låt som killarna i bandet sjöng. Boring.
08 ANGELS CRY
Även här hör jag Charlottes röst. Körar hon eller vad är det frågan om? Helt okej midtempolåt i alla fall.
09 I WANNA BE YOUR LOVER
Här ska det svänga. Toksvänga. Det är ju en Prince-cover och allt. Men det låter mest mossigt. Lite som en Spice Girls-b-sida.
10 BEAUTIFUL DAY
Här börjar det likna något. Jag vill ju dansa lite. Ja, banne mig; jag dansar redan. Poppig disco. I love. Det här är en sådan där Helsingforslåt. Bara min vän MM förstår vad jag menar med det uttrycket. Lite förfestkänsla så där. En kväll då natten kommer föra något oerhört härligt med sig.
11 CRASHED & BURNED
Lite schlagrig. Okej. Men inte mer.
12 TIL THE END OF TIME
Jag älskar denna låt, skriven av Thomas G:son. Den framfördes av fröken Arja Koriseva (typ en yngre Lill-Babs i grannlandet) i den finländska uttagningen till Eurovision Song Contest 2004. Har inte lyckats få tag i låten tidigare så jag blev o så lycklig då jag insåg att den låg på Pernillas album. Lovely. Apropå Charlotte Perrelli; hennes "Broken Heart" från albumet "Gone Too Long" var även den med i den finländska ESC-uttagningen. 2002 framfördes den av finska Johanna. Då hette den "Who Cares About A Broken Heart".

Sammanfattningsvis. En tvåa. Pernillas jobbiga engelska sabbar en del också, utöver det knasiga valet av låtar.
Bäst: Til The End Of Time.
Sämst: Bridge To His Heart.
Här är en som inte tycker som jag.
Här är en som tycker lite som jag. Fast sämre.

PS Pernillas "Pure Dynamite" från 1987 är en av mina absoluta favoritskivor.

Kommentarer

Freds sa…
Pure Dynamite är min favvo också!! Har ej hört nya skivan, kan inte hitta nånstana att ladda ner!!
Kul att läsa din blogg. Läs gärna min...rätt nystartad...
http://fredsthediva.blogspot.com
Kim da Costa sa…
Freds - Nya skivan är väl inte så utspridd ännu.. ;)
Ska kolla din blogg.
Freds sa…
Har laddat ned!! =) Helt ok skiva, men inte som "Pure Dynamite" som går varm här hemma emellanåt.

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur