Favoritalbum 1: Close


1980-talet var som vi alla vet ett ljuvligt årtionde och en massa bra musik släpptes. 1988 kom Kim Wildes sjätte album; Close. På skivan finns en vild blandning av olika musikgengrer - rock, pop, souliga ballader, dance och midtempo. Kanske är det där albumets styrka ligger - varje låt skiljer sig från de andra och får en egen identitet. Första singeln; Hey Mister Heartache (se videon här) är en snabb låt, gästad av Junior Giscombe, med tidstypiska synthljud. Singel nummer två; You Came (se videon här, eller 2006-versionen här) kom att bli en av Kim Wildes största hits och är tillägnad hennes brors, Rickys, dotter. Ricky har ju för övrigt alltid spelat en stor roll i systerns karriär då han varit involverad som låtskrivare och producent från dag ett. Never Trust A Stranger (se videon här), tredje singeln, tar oss tillbaka till Kids In America-eran med sina feta gitarrer. Four Letter Word (Kim Wildes personliga favorit) (se videon här) är en lugn låt om förlorad kärlek. Mycket vacker. Femte och sista singeln var den poppiga balladen Love In The Natural Way (se liveuppträdande här). Den är kanske den mest bortglömda singeln från detta album som även innehåller bland andra den härliga dancelåten Stone (se liveframträdande här), de tjusiga balladerna Lucky Guy och Love's A No, samt min favorit; European Soul - en låt om konstnären Marc Chagall.
Close sålde bäst i de nordiska länderna samt Österrike och Tyskland. Stor draghjälp fick fröken Wilde av sin turné med Michael Jackson.
Skivan sålde i drygt två miljoner exemplar.

Thanks - but love's a no, my baby
There's too much at stake
It's too soon I know, my baby
And just too much to take

(Love's A No)

Kommentarer

Jerry sa…
Jag gillar Kim Wilde. Vissa låtar är rena dyngan. Det bästa enligt mig hon gjort är en av de senare alstren "Loved", den gillar jag. Nu har jag fått nys om att den finns i en remixad version och jakten är igång.

Hon släpper ju en ny platta snart vad jag förstår, en del nya låtar och några gamla som är omgjorda. Sverige och TV4 på söndag med Tilde i soffan på fm...
Kim da Costa sa…
Ja, "Loved" är kalas! Den kom på förra samlingen, 2001 (det har ju släppts hundra samlingar minst..). Ny skivan "Never say never" är redan släppt. Hurra, Kim W hos Tilde. 2 flugor i en smäll!
:)
Jerry sa…
Är den redan släppt?
Tala om att hänga med i sin tid...(;-)
Kim da Costa sa…
Ingen fara på taket, Jerppa. Någon pr har ju knappast sköljt över oss :)
Torpan sa…
Heh, sjukt hur lik musiksmak vi har! Fast jag fastnade ju för Kim Wilde när jag såg henne i videon till "Love is holy", jag tyckte hon var så snygg, haha!
Kim da Costa sa…
Torpedo - Det måste bero på vår homogen! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur