Jul=kul?

Nu börjar artiklarna dyka upp överallt; så klarar du julstressen.
Gör som jag - skippa eländet.
Jag ska jobba, gå hem, leka med min hund, äta, se på film, surfa, lyssna på musik på hög volym (grannarna brukar ju vara bortresta)... Nästan som en vanlig vardag alltså. Precis som alla andra år sedan jag flyttade hemifrån (ca 1947). Enda skillnaden är att jag ska köpa en julkapp. Till min guddotter.
Jag förstår inte denna stress. Visst, det är härligt att vara ledig och umgås med dem man tycker om men allvarligt talat, hur ofta är det så och hur ofta blir det kul? Påtvingade högtider då allt ska vara på ett visst sätt undviker jag som jag undviker kötträtter.
Ge dina pengar till välgörenhet istället för att köpa en massa prylar som ändå inte bringar någon lycka.
Den enda påtvingade högtiden jag firar är nyår. Men det är för att jag fyller år då.

Kommentarer

Aronson sa…
Jag håller med dig, julen är klart överskattad. Jag har inte riktigt bestämt än, men det lutar åt att även jag kommer att vara hemma, ensam, i jul. Jag har gjort det tidigare, och det är inte så pjåkigt som folk tror. Fast jag kan ju inte se det som "vilken dag som helst"...
Kim da Costa sa…
Nej, det är inte alls pjåkigt :)
Ser det som vilken dag som helst fast något tystare och kanske mer harmonisk.
Ninde sa…
Jag gillar julen. Det är bara vissa människor och köphysterin jag har svårt för :(
Anonym sa…
Jag har lust att rymma!
Nisse sa…
Undrar om människor i andra religioner och med andra högtider känner likadant? Väldigt många människor verkar ju tycka det är jobbigt med jul så man kan ju undra vad som blev fel. Om det är köphysterin, stressen och påtvingat sällskapande som gör att människor mår dåligt så kanske fler borde fundera på meningen med att fira jul. Om det handlar om religösa saker eller om traditioner eller för att man tror att det måste vara så? Bra att det ändå finns dom som gör det på sitt sätt och struntar i kraven.
Anonym sa…
Jag gillar julen.
Dock inte allt runtomkring.

Men just själva julafton. Med levande ljus, god (ofta förmycket) mat, barnas förväntansfulla blickar mot paketen, snön som faller ( joo då. Ta inte det ifrån mig nu ) umgänget och skratten.
I luuuv it.

Men det handlar ju om bara några timmar...

Veckorna innan är hemska. Man kan ju bli tokig för mindre. Vi har försökt dra ner på det så mycket som möjligt. Det går bara inte att köpa julklappar till fyrahundra personer... Köper bara till barnen.
Konstigt nog, så blir ingen utan ändå... ;)

I år har jag gjort det busenkelt för oss.
Vi åker ju till Sverige, och behöver på så vis inte planera eller förbereda någonting.
Julklapparna är redan klara, ska bara slås in och packas ner i resväskan. ( Porträttbilder på tjejerna. Går alltid hem ;-) )
Glider mao bara runt på en räkmacka, liksom. *s*
Och det är DÅ det blir trevligt.
Kottemor sa…
Nejmen!
Hur mår Sebbemannen idag?
De blir så ledsna i ögonen när de gör sånt de vet är olämpligt...
Hoppas han är piggare!

Hmm,jag har ju en sån där storfamilj.
2 små barn och tycker om att laga mat.
Här bakas lussekatter och julpyntas och var dag öppnas kalendern för att ta oss ett steg närmare julafton.
Julafton för mig är en ursäkt att samla alla nära här hemma i vårt stora hus och äta dundergod mat och ha trevligt!
Och glädja mina gull!
Jag ser fram emot julafton men ngn stress kommer inte få sätta klorna i mig,det förstör ju halva stämningen:)

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur