Judendomen, tack

Okej, kan någon ge mig en snabblektion i judendom? Jag behöver veta men hittar ingen bra (svensk) site. Hur är det med judendomen och Jesus? Tror de inte på honom? Men han är ju född i (nuvarande) Israel? Eller vad? Vad har jag missat? Jag har kontakt med en (hunkig) israel och vill veta. Honom kan jag ju inte fråga, då verkar jag på tok för oallmänbildad och jag kan inte minnas att vi ens nämnde judendomen i skolan (lite på samma sätt som vi knappt berörde grannländerna men var helt fixerade vid USA).

Ja, det är sånt här jag sitter hemma och funderar över en fredagkväll som denna då andra i min ålder och med liknande civilstånd är ute och roar sig.

Kommentarer

Aronson sa…
Judarna menar att Jesus inte är Guds son. Däremot menar de att han är en profet och, om jag förstått det rätt, en mycket framstående sådan.

I övrigt hittar du mycket av vad judarna tror på i Gamla Testamentet...
Kim da Costa sa…
Aronbaby - Tack. Jag har aldrig förstått vad som menas med "profet", dock. Profeter hit och dit. Måste allt vara så jobbigt och måste alla tro/veta olika. Det kunde vara så mycket lättare ju. Jag småläser Bibeln (minns alla mina bibelcitat..) men har paus nu, blir ju bara förvirrad.
Kottemor sa…
Haha,Sebbe e toksöt!;)
Totalt busted:)

Nejmen,redan dags o träffa familjen...

Religion är mkt intressant,jag har gått på möten inom flera spännande bara för att få en inblick,att gå i kyrkor eller på möten är givande,inte ger det mig mer tro men mer förståelse(eller mindre).

Himskans tjusiga bilder!
Både på dig o Seb;)
Lycka till med kvällens sökande,jag kan tyvärr ej ge ngt bra länktips:(
Kim da Costa sa…
Kottemor - Du får gärna blogga om dina "möten" nån gång när det passar :)
Jerry sa…
Snälla älskade Kim, ge fan i religionerna och det trams de framför. Gå efter ditt hjärta och säg så till den där israelen...

Jag vet, jag är inte rätt person att framföra dylika budskap eftersom jag inte ens tror på mig själv....
Aronson sa…
Wikipedia: Profet är en person som anses kunna förmedla och uppenbara ett budskap från en högre makt eller en gud.

Men vaddå? Du vill att vi alla ska tro på samma sak? Ska vi tycka likadant också...? ;-)

Problemet är inte att vi alla tror olika. Problemet är att folk tolkar och misstolkar så att det bara blir till deras egen fördel...
Anonym sa…
KAnske inte riktigt vad du söker, men en liten snabbkurs i judendom samt jämförelse med kristendomen:
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/2603.asp

Passar på att önska dig ett Gottt Nytt År också!
*ler*
Kim da Costa sa…
Jerry - Jag vet... Men jag vill förstå varför folk beter sig som de gör.
Aron - Nej, nej, alla ska vara som de vill men jag tror att de flesta tror på ungefär samma sak men att det tar sig olika uttryck och jag vill förstå varför. Håller helt med dig i det du skrev om att tolka och misstolka. Är det inte en galen värld, så däg.
Nicke - Tack :) Ska genast kolla. Gott nytt till dig också.

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Frustrerad tjur