Din guide till ESC

1. BOSNIEN-HERCEGOVINA – Marija Sestic ”Rijeka bez imena” *****
Vacker ballad (som vanligt). Dock inte riktigt lika fräsig som föregångarna.
2. SPANIEN – D’Nash ”I love you mi vida” *****
Denna dussinlåt har vuxit rejält hos mig. Och jag går igång på de engelska fraserna (tack vare den sexiga brytningen).

3. VITRYSSLAND - Dmitry Koldun "Work Your Magic" *****
Det snygga numret såg vi redan i semifinalen. Bra James Bond-aktig låt framförd av välsminkad yngling.

4. IRLAND – Dervish ”They can’t stop the spring” *****
Lite vacker låt. Men rätt trist. Skulle kunna skrälla.

5. FINLAND – Hanna Pakarinen ”Leave me alone” *****
Fantastiska Hanna framför kvällens bästa upptempolåt. Oerhört effektiv refräng. Hanna kan skrälla rejält. Åbo 2008?

6. MAKEDONIEN - Karolina "Mojot Svet" *****
En av mina favoriter. Trevlig balkanpop med kompetent, snygg sångerska.

7. SLOVENIEN - Alenka Gotar "Cvet z juga" *****
Sågad i pressen men jag gillar denna operapoplåt.

8. UNGERN - Magdi Rúzsa "Unsubstantial Blues" *****
Blueslåten imponerade starkt i semifinalen. Underbar röst.


9. LITAUEN – 4 Fun ”Love or leave” *****
Ska vara vacker men är bara trist och anonym.

10. GREKLAND – Sarbel ”Yassou Maria” *****
Underbar grekisk pop. Jag dansar och dansar och dansar till denna låt varje gång jag hör den. Inget nytt dock. Väldigt (H)Elena Paparizou.

11. GEORGIEN - Sopho "Visionary Dream" *****
Björk möter Madonna och resultatet blir bra på skiva. Live är det lite svajigare.

12. SVERIGE – The Ark ”The worrying kind” *****
Det enda jag gillar med denna låt är Waterloo-introt samt det instrumentala partiet i mitten. Ola må vara hur underbar som helst. Det hjälper inte.

13. FRANKRIKE – Les Fatals Picards ”L’amour à la française” *****
Söt låt från Frankrike. På engelska och tokfranska. Glad.

14. LETTLAND - Bonaparti.lv "Questa Notte" *****
Fin melodi förstörs av det oerhört töntiga framförandet. Topp 3.

15. RYSSLAND – Serebro ”Song #1” *****
Sugababesbrudar framför riktigt bra låt. Den känns dock en smula själlös i mina öron.

16. TYSKLAND – Roger Cicero ”Frauen regier’n die Welt” *****
Värsta hunken framför underbart uppfriskande swingig låt. Hurra. Mycket bra.

17. SERBIEN - Marija Serifovic "Molitva" *****
Bästa låten. Härligt lesbiskt nummer. Verkligen bäst.

18. UKRAINA – Verka Serduchka ”Dancing lasha tumbai” *****
Den vinsttippade cirkusen är kul efter några glas. Vinner förmodligen. Men jag vill verkligen inte det.

19. STORBRITANNIEN – Scooch ”Flying the flag (for you)” *****
Själlös plastpop från UK. Även denna kul efter några glas.

20. RUMÄNIEN – Todomondo ”Liubi liubi I love you” *****
Lite söt i all sin hysteriskhet. En kalkon egentligen, men som sagt - lite söt.

21. BULGARIEN - Elisa Todorova & Stoyan Yankulov "Water" *****
En av mina favoriter. Den knäppa Water som tog sig vidare från semifinalen. NOX möter Safri Duo.

22. TURKIET - Kenan Dogulu "Shake It Up Shekerim" *****
Jag har tröttnat lite på denna. Och Kenan är oväntat trist live. Och har fula kläder.

23. ARMENIEN – Hayko ”Anytime you need” *****
Jag är nog den ende som gillar denna "anonyma", lugna låt. Jag gillar Hayko. Bara namnet!

24. MOLDAVIEN - Natalia Bardu "Fight" *****
Vulvvisaren Natalia tog sig vidare från semin. Gillar den inte live men på skiva är den okej.

Min topp 10 dyker upp inom kort.

Kommentarer

F.J.H sa…
"Bra James Bond-aktig låt framförd av välsminkad yngling."
Välsminkad?! Översminkad heter det! Danmarks DQ hade mindre smink än honom...
Alla i västeuropa borde rösta på Finland och Sverige så kanske vi får kvalitet på ESC även nästa år
Anonym sa…
Jag tittade faktiskt på hela semin. Inte illa. ;)

Den brittiska kommentatorn hade roligt åt Turkiets låttitel, Shake It Up Shekerim, som här ibland har uppfattats som Shake It Up Shake It In. *lol* Så du kan ju gissa vad jag går och nynnar på...

Är du laddad för ikväll nu då? :)
eurofivestar sa…
Heja Verka! Jag är nog helt schlagerskadad, men jag gapflabbar varje gång jag hör/ser den låten. Det är sanslöst.
Men jag hoppas mest på att Serbien eller Ryssorna vinner. Både var verkligen på topp idag.
Bara vi inte hamnar i Minsk nästa år...
Jerry sa…
Jag gillar också Armenien... har du inte kollat min lista...(;-)
Kim da Costa sa…
FJH - :D
Myra - Och Luuk sa att den handlar om blowjobs!
Euro - Ryskorna känns lite bortglömda.
Jer - Ok, vi två mot världen. :)
Anonym sa…
Till F.J.H. Stör det dej att koldun hade smink han är rocksångare det liksom tillhör. Och du måste ha missat Danmarks bidrag för han hade mycket mer smink och han var feminint sminkad. Koldun var manligt rockigt sminkad.

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur