Hunden ska må bra - och det gör han

Expressen publicerar idag en artikel som går ut på att man en dag i månaden ska ge sin hund en "må-bra-dag". När jag kollar listan känns det som att Sebbe har en må-bra-dag varje dag. Minus tandborstningen då. Den kan vi glömma.


Frukost
(15 minuter) – gärna med ett rått ägg i morgonmålet
Långpromenad
med borstning (2 timmar)
Lunch
(15 minuter)
Siesta
(2 timmar)
Massage
(30 minuter)
Kloklippning
(15 minuter)
Tupplur
(minst en timme)
Öronrengöring
(5 minuter)
Bad
och torkning med hårtork (30 minuter)
Strosa
runt i hemmet (1 timme)
Promenad
(1 timme)
Middag
(15 minuter)
Borstning
utomhus (15 minuter)
Tandborstning
(5 minuter)
Lek
inomhus
Dags att sova
med lite extra ”kramnattis”

Vidare publiceras "avkopplande tips".

10 avkopplande tips


Också hundar njuter av en stunds avslappning.
1) Spela rogivande musik, till exempel klassisk. (Sebbe bjuds på musik mest hela tiden. Dock inte klassisk sådan alltför ofta)
2) Massera eller smek hunden (Masserar när jag letar efter fästingar)
3) Öva stretching med hunden (Drar ofta i Sebbes tassar eftersom de är så roliga)
4) Gå en lång, stillsam promenad (Kvällspromenaden är väldigt lugn)
5) Krama om hunden. Håll den i famnen och gunga fram och tillbaka med den. (Aaawwww! Hela tiden)
6) Tala om för hunden hur duktig den är. Ofta. (Aaawwww! Hela tiden)
7) Lägg en pläd över hundkorgen när de sover. (Han somnar oftast i mitt knä eller bredvid mig. Sebbe lägger sig bara i hundkorgen (en IKEA-kasse med ett täcke) när jag inte är hemma)
8) Sjung för hunden. (Hahaha! HELA tiden)
9) Ge hunden något gott att tugga på. (Sebbe har alltid någonting att tugga på)
10) Lek med hunden i en park eller i trädgården. (På långpromenaden blir det alltid lek på hundängen)

Kommentarer

Anonym sa…
HAHA! Strosa runt i hemmet EN TIMME!? Dom är ju supersöta när man borstar tänderna =)
eurofivestar sa…
Borsta tänderna känns som onödigt nu, men gör det en gång i månaden. Annars måste man dra tänderna när de blir gamla och det blir dyrt.
Mina hundarna hatade hårtorken. De föredrog "springa-runt-så-fort-det-bara-går-och torka-sig-på-alla-möbler"-varianten :)
Underhållning på hög nivå...
Kim da Costa sa…
Tennis - Jättekul ordval; strosa. Hahaha.
Euro - Tro mig - jag har försökt. It was hell. Försöker hitta en tandkräm som funkar men har inte funnit den ännu. Sebbe var rädd för hårtorken när han var valp men numera är den ganska spännande. Han föredrar dock att rusa runt som en galning, och självtorka. :)
eurofivestar sa…
Haha. Jo, vi gav också upp. Det är därför vi var tvungna att ta bort tänderna på mina gamla tanter :)
Rusa-runt varianten är självklart roligare, och mera miljövänlig dessutom. Vilka omtänksamma djur vi har...
Ponte sa…
Pax för att vara hund i nästa liv!
Anonym sa…
Åh, det låter ju toppen... förutom det råa ägget i morgonmålet då...
Anonym sa…
Meh!?
Hur kan de rekommendera rått ägg!? WTF!

Veeet inte folk (som skriver om detta) att äggvita innehåller antivitaminer? Inte bra, inte bra.
Håll er till gulan. DEN är nyttig.



Och jag är alldeles, alldeles bombsäker på att Sebbe har det kanonbra!
Kim da Costa sa…
Euro - Det är så bra att de är miljömedvetna :)
Ponte - Kryss kryss går inte att sudda ut.
Honk - Ägg är läskiga.
Myra - Jag är skeptisk till ägg så Sebbe har inte fått några.
Och tack. :)
Anonym sa…
HAHAHHAHAHHAHAHHAHAH! Det här var det roligaste jag läst idag. Tillhör själv avdelningen "Vi som behandlar våra hundar som (och kallar dem för) bebisar" men alltså...det här var roligt.
Har också hört det där om att man inte ska ge hundar äggvita. Dumt att Expressen inte kollar upp saker lite bättre innan de publicerar...
Nisse sa…
Jag fastnade också på det där med att strosa runt i hemmet en timme. Hur tänker dom då? Nån form av hela havet stormar kanske?
Anonym sa…
Råa ägg är vät väl bra för pälsen? Så att den blir skönt silkeslen.

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur