Lite politik så här på söndagskvällen

Jag är ju inte så dum* som jag ser ut och jag är inte bara intresserad av Eurovision och pophits. Världsläget intresserar mig mycket och jag har alltid varit lite extra intresserad av det som sker i mellanöstern. Därför frågade jag idag min vän Herr Tel Aviv (ej att förväxla med herr Israel - de är oerhört olika) vad skillnaden mellan Hamas och al-Fatah är (som vi ju dagligen hör om på nyheterna). Hans svar finner ni här (jag vet att ni undrat lika intensivt som jag!):

Herr Tel Aviv säger:
basically,
Herr Tel Aviv säger:
Hamas was a spiritual movement, being very fanatic and fundemental, ultra religiouos, being monitored and sponsored by Iran.
Herr Tel Aviv säger:
Fatah, was the movement of the late palestinian leader, Yasser Arafat. They are also quite religious, but more liberal. This was the faction with which we had negotiations during the years and came to all sorts of agreements.
Kim M קים מילרל säger:
ok
Herr Tel Aviv säger:
During the years, Hamas turned into a terror organisation
Herr Tel Aviv säger:
Fatah enjoyed the delightes of being in power in Palestine, and their leaders became corrupt
Herr Tel Aviv säger:
Hamas started building the peoples trust in them with offering alternative social systems, with money from Iran and other extreme Arab nations, thus gaining the people's trust, who were fed up with their corrupt leaders
Kim M קים מילרל säger:
ok
Herr Tel Aviv säger:
so what happened last week in Gaza is just the last episode in this rivalry between the 2 factions, within Gaza. Hamas took over, their soldiers executed Fatah officials, and thats it. Now it Hamas land in Gaza.
Kim M קים מילרל säger:
hmmm
Herr Tel Aviv säger:
we have Iran just across the border.

*Ja, jag sa mer än "ok" och "hmm" men det får ni inte läsa om här.

Kommentarer

Ponte sa…
Tror du missade att cesurera hans namn en av gångerna...
X Man sa…
Sånt ska man inte se ;) Ponte...

Fan jag orkar inte koncentrera mej... sorry ;)
Kim da Costa sa…
Ponte - Tack!
X Man - Du har ju semester...
X Man sa…
Ja visst... och det märks... en flaska rödvin + några öl... men jag bryr mej inte... jag njuter faktiskt.
eurofivestar sa…
Mellanösternspolitiken är verkligen krångligt, jobbigt, och hopplöst känns det som.
Ett riktigt deprimerande ämne. Jag hoppas att det löser sig under min livstid. Men jag tvivlar. Det finns för många parter och intressen inblandade. Tyvärr.
PBH sa…
Who is going to miss Fatah? I certainly won't.
Kim da Costa sa…
X Man - Det gör du rätt i! :)
Euro - Jag tror på en lösning. Snart. Folk är trötta.
pbh - Me neither.

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens ord

Madonna Topp 50 #38

Frustrerad tjur